• Cím: 3304 Eger, Sánc u. 6.
  • Tel: 36/411-581 Fax: 36/412-791
  • Email: titkarsag@bnpi.hu

Környezetismereti tanösvények Észak-Magyarországon

A tanösvények egyaránt szolgálják a turizmus, idegenforgalom és az oktatás, környezeti nevelés céljait. Az Észak-magyarországi régió (Nógrád, Heves és Borsod-abaúj-Zemplén megyék) területén több mint félszáz tanösvény segíti a vidék természeti és kultúrtörténeti értékeinek megismerését, felfedezését. A jelenleg számon tartott 55 "ismeretterjesztő útvonal" fele a Bükkben található, hiszen itt a legnagyobb fokú a földtani, biológiai és kulturális értékek változatossága, ráadásul hazánkban először itt alakítottak ki tanösvényt: Szilvásváradon a horotna-völgyi "erdei tanulóút" a szabadtéri Erdei Múzeummal az 1971-1974-es években épült ki. A tanösvények többségét a régió természeti területeit, értékeit őrző, védő, kezelő Bükki Nemzeti Park Igazgatóság létesítette, mellettük az Északi-középhegység erdőterületein gazdálkodó állami erdészeti részvénytársaságok (Egererdő Rt. és az Északerdő Rt.), a helyi önkormányzatok, oktatási és közművelődési intézmények, valamint a civil szervezetek járnak élen a tanösvények kialakításában.

Az oktatás-nevelés, a természeti környezetben történő tapasztalatszerzés elősegítése a nemzeti parkok igazgatóságainak kiemelt feladata. Az aktív környezeti nevelés egyik legfontosabb eszköze, a környezeti tudatformálás legjobb színtere pedig a környezetismereti tanösvény. Létesítésük közvetett célja a látogatók környezeti tudatának fejlesztése, amit a terepi ismeretterjesztés, a tájértékek és azok összefüggéseinek bemutatása révén lehet elérni. A nemzeti parkoknál zajló oktató-nevelő, turizmusszervező munka a védett területek értékeit bemutató tanösvényeken kívül a szakemberek által vezetett túrák révén, bemutatóhelyeken, kiállítóhelyeken, az oktató- és látogatóközpontokban, valamint az egyes területek értékeit ismertető tájékoztató füzetek, ismeretterjesztő kiadványok és különböző programok segítségével történik. A védett természeti területek (természetvédelmi területek, tájvédelmi körzetek, nemzeti parkok) tehát az idegenforgalom (ökoturizmus) és a természetismereti oktatás (környezeti nevelés) kitüntetett célterületei.

Az alábbiakban közöljük minden egyes tanösvény nevét (amennyiben védett természeti területen van, annak nevét zárójelben), valamint a tanösvény létesítőjét, kezelőjét. Majd ismertetjük a tanösvény paramétereit (hosszát a bejáráshoz szükséges minimális idővel, jelzését, vonalvezetését, állomásainak, jelzett látnivalóinak számát, az útvonal nehézségi fokát) és kitérünk a megközelíthetőségére. A bemutatásra kerülő ismeretanyag alapján lehet komplex környezetismereti tanösvény vagy tematikus tanösvény (földtani, botanikai, erdészeti). A helyszínhez való viszonya alapján megkülönböztetünk helyismereti tanösvényt és témaközpontú tanösvényt (mely általános ismereteket nyújt). Az ismeretközlés módszere alapján vannak tájékoztatótáblás tanösvények, illetve kirándulásvezető-füzettel rendelkező tanösvények és ezek kombinációi. Az ismeretszerzés módszere alapján általában a bemutató tanösvények elterjedtek, de lehetnek foglalkoztató tanösvények is, amelyek az erdei iskolai programokban kapnak nagy szerepet. Az egyes tanösvények jelzett látnivalóit röviden ismertetjük és feltüntetjük az illető tanösvényeket bemutató fontosabb kiadványokat, irodalmakat is. Itt most három könyvre hívjuk fel a figyelmet, amelyek általában segítik a tájékozódást:

  • Baráz Csaba (szerk.): A Bükki Nemzeti park. Hegyek, erdők, emberek. Eger, 2002
  • Kárász Imre (szerk.) Természetismereti tanösvények Észak-Magyarországon. Eger, 2003. (Kiadja: Tűzliliom Környezetvédelmi Oktatóközpont Egyesület.)
  • Kiss Gábor: Hogyan építsünk tanösvényt? Budapest, 1999 (Kiadja: Földtani Örökségünk Egyesület)

A bemutatott félszáz tanösvény - a három ipolytarnóci kivételével - szabadon látogatható, ezért állapotuk igen eltérő: vannak köztük "erejük teljében" lévők, és vannak olyanok amelyek a természetes kopás és a társadalmi amortizáció, a vandál rongálás következtében igen "elesett képet mutatnak". Ezek felújítása nehéz feladat. A tanösvényeket ugyanis nemcsak létrehozni költséges vállalkozás, de a karbantartásuk, az infrastruktúrájuk folyamatos javítása, pótlása is nagy terheket ró a tanösvényt kialakító intézményre vagy szervezetre.

Kérjük óvja, védje természeti és kultúrtörténeti értékeinket és használja egészséggel a bemutatásukat szolgáló tanösvényeket!

Utolsó módosítás: 2011. február 8., 10:48