• Cím: 3304 Eger, Sánc u. 6.
  • Tel: 36/411-581 Fax: 36/412-791
  • Email: titkarsag@bnpi.hu

2013. június 26., 11:13

Élménybeszámoló - Túra az Őserdőben

Hetedik alkalommal került megrendezésre a Magyar Nemzeti Parkok Hete, idén június 10-16 között. A Bükki Nemzeti Park Igazgatóság is számos nagyszerű programot kínált, melyek közül a vasárnapi „bükki őserdei gyalogtúrán” vettek részt az érdeklődők.

Nagy lelkesedéssel készülődtem, hiszen diákkoromban jártam utoljára az Őserdőben. Egerben az autóbusz pályaudvaron sok bakancsos turistával találkoztam, többen velem együtt a Bányahegyig utaztunk, ahová még személygépkocsival is érkeztek kirándulók. Közel harmincan gyűltünk össze háromnegyed kilencre. A közel harminc főt a bányahegyi elágazóban (Felsőtárkány-Miskolc közötti „transzbükki” út egyik pontján) Bartha Attila a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság természetvédelmi őre és Baczur János a BNPI Ökoturisztikai és Környezeti Nevelési Osztályának vezetője köszöntötte. Három lehetőség közül választhattunk: rövid, közepes vagy hosszú túra. A leghosszabb útvonal: Bányahegy – Nagymező – Kis-Kőháti-Zsomboly – Három-kő – Őserdő – Toldi kapu – Imó-kő forrás – Tamás-kútja volt. Szerettünk volna mindegyik helyre eljutni, de alkalmazkodtunk a kisgyermekes családokhoz és az idősebbekhez, így a rövid túra mellett döntöttünk, amely kb. 12 km-t jelentett. A Nagymezőt, a Kőháti-Zsombolytól láttuk, a Toldi kaput és az Imó-kő forrást egy másik túra alkalmával tekinthetjük majd meg.
Először a Kis-Kőháti-Zsomboly bejáratát kerestük meg. Ez egy kb. 15 m átmérőjű víznyelő, amely 923 m tengerszint feletti magasságban nyílik. Megtudtuk, hogy Schönviszky László 1929-ben elsőként járta be a barlangot. A Bükki Nemzeti Park egyik legmélyebb (117 m) és legszebb aknabarlangja, amelyben szebbnél szebb formájú és színű cseppkövek is találhatók, illetve az Óriás-teremben nagy számban telelnek át a denevérek. A fokozottan védett barlangot csak a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság engedélyével lehet látogatni.
Mialatt a Nagymezőt távolról fényképeztük, érdekességeket hallottunk a karszt- szerecsenboglárka lepkéről (Maculinea xerophila): egész életét egy töbörben éli és tápnövénye a mogyorócserje, ezért ennek megőrzésére is törekednek a szakemberek.

A Zsidó-réten áthaladva feljutottunk a 904 m magas Három-kőre, ahonnan csodálatos bükki panoráma tárult elénk, a távolban láthattuk még a Tokaj-hegyet, a Tisza-tavat és a Mátrát is. Utunkat tovább folytattuk a fokozottan védett Őserdő felé.

Az Őserdő Erdőrezervátum 850-900 m tengerszint feletti magasságban található, 45-50 m magas 180-200 éves bükk óriások élik a maguk természetes életét. A szélviharok által kidöntött öreg fákon a mohák, a zuzmók és a gombák életközössége telepedett meg. Az ember a 19. század eleje óta közvetlenül nem avatkozik be az erdő fejlődésébe. Az elpusztult fák helyén a természet örök körforgását beteljesítve előbb vagy utóbb új csemeték nőnek. A Nemzeti Parkok Hete alkalmából szakvezető irányításával büntetlenül léphettünk be a csodálatos Őserdőbe.

Utunk során sok szép lágyszárú növényt is lefotóztunk pl.: a baracklevelű harangvirágot (Campanula persicifolia), sárga gyűszűvirágot (Digitalis grandiflora), fehér madársisakot (Cepharlanthera damasonium), madárfészek kosbort (Neottia nidus-avis) és a pirosló hunyort (Helleborus purpurascens)

A Tamás-kútjához leereszkedve farkas lábnyomokra hívta fel figyelmünk vezetőnk. A nyomok hasonlóak a kutyáéhoz, azonban nagyobbak és aszimmetrikusak. Jelenleg négy fős állat jelenléte ismert a Bükkben, fokozottan védettek és fontos szerepet töltenek be a nagyvadállomány természetes szelekcióban.

Forrásvízzel felfrissülve, élményekkel gazdagodva indultunk haza, megköszöntük az értékes és érdekes szakvezetést.

Varga Sándorné - BNPI

Legfrissebb hírek

2018. május 26., 09:00

XX. BÜKK – AGGTELEK KERÉKPÁRTÚRA

Az Európai Nemzeti Parkok Napján kerékpártúra indul Bükki Nemzeti Parkból az Aggteleki Nemzeti Park-ba, Szilvásváradról az aggteleki Baradla-barlangig. A túra során 12 településen és védett területeken hala-dunk keresztül megállókkal, ahol a helyi kultúrtörténeti örökségről és természeti értékekről hallhatunk ismer-tetőket. Az aggteleki célban játékos természetismereti és helytörténeti TOTO, nyeremények, és ingyenes bar-langlátogatás várja a kerekezőket. Tovább...

2018. május 12., 10:00

Orchidea nap és fotós túra (boldogasszony papucsa)

Egyedülálló lehetőséget biztosítunk a Boldogasszony papucsa (Cypripedium calceolus) fokozottan védett növény megfigyelésére és fotózására. Tovább...

2018. május 12., 09:30

Erdei mesterdalnokok Felsőtárkányban

Madármegfigyelés és madárhangvadászat a Felsőtárkány környéki erdőkben, ahol a tavaszi madárvilág képviselőivel és a természet egyéb szépségeivel ismerkedhetünk meg túránk során. Távcsöveket korlátozott számban biztosítunk. Tovább...

2018. május 8., 10:20

2018. május 7., 17:00

Egri Természetismereti Estek: A farkasok viselkedése

Időpont: 2018. május 7. (hétfő) 17:00 Tovább...

2018. május 7., 09:59

Kaptárkő Nap Szomolyán

2018. május 5-én második alkalommal rendeztük meg Szomolyán a Kaptárkő Napot, amelynek célja a kaptárkövek és a bükkaljai kőkultúra (a 2016-tól a Magyar Értéktár, majd pedig a Hungarikumok Gyűjteményének részei) megóvása, gondozása, bemutatása, népszerűsítése a célja. Tovább...

2018. május 7., 08:36

Orchidea nap Felsőtárkányban - Boldogasszony papucsa fotózási lehetőség május 12-én

A Bükki Nemzeti Park Igazgatóság egyedülálló lehetőséget biztosít a Boldogasszony papucsa (Cypripedium calceolus) fokozottan védett növény megfigyelésére és fotózására. Az elzárt élőhelyre való belépést szakvezetőink segítik. A kora nyári idő miatt idén hamarabb virágzik a növény, ezért az előzetesen meghirdetett május 19.helyett május 12-én várjuk az érdeklődőket. Regisztráció szükséges. Tovább...

2018. május 5., 09:00

A Bükk északi gerincén

A Bánkútról induló túra célja a természetvédelem, a madárvilág és a régészeti értékek (őskori, ókori és középkori várromok) megismertetése a Bükk északi részének bükköseiben. Természetvédelmi őrünk olyan fokozottan védett helyeket is bemutat, ahová egyébként tilos a belépés. Tovább...

Kaptárkő Nap Szomolyán május 5-én

A Bükki Nemzeti Park Igazgatóság, a Kaptárkő Egyesület és a Szomolya Község Önkormányzatával közösen rendezi meg május 5-én, szombaton a Kaptárkő Napot Szomolyán. A színes programok és szakmai rendezvények mellett, helyi termelők, kézművesek, nemzeti parki védjegyes termékek, tájjellegű ételek, borok és színpadi műsorok várják az érdeklődőket. Tovább...